Ahad, 13 Mac 2011

SITUASI: ALAHAI CIK 'AKAK'

Salam sejahtera, 
Setelah bergelumang dengan kesibukan kuliah dan tugasan yang kian menghampiri tarikh akhirnya, saya memilih untuk meluangkan sedikit masa bersama tilam dan bantal kesayangan. Dalam keadaan berbaring lesu, fikiran saya menerawang mengenangkan sebuah peristiwa yang mengusik mata hati saya untuk berbicara.

Peristiwa bertarikh 7 Mac 2011, bertempat di stesen Keretapi Tanah Melayu (KTM) melibatkan dua orang sahabat baik saya yang dikenali dengan nama Munet dan Mila. Saya sebagai rakan pengiring hanya memerhati dari jauh. Namun begitu, butir bicara antara rakan dan petugas wanita itu sangat jelas di cuping telinga saya.

                Munet: Kak, kami nak beli tiket.
                Petugas:  (Tanpa memandang ke arah rakan) Nak ke mana?
                Mila: Sungai Petani, ada lagi tak kak?
                Perugas: (Tetap tidak mendongak) Takda dah. Dah habis.
                Munet: Hurmm, tak mengapalah kak. Terima kasih.
                Petugas: (Tidak menghiraukan kata-kata rakan)

Saya yang memerhati dari jauh hanya mampu menggaru kepala yang tidak gatal. Hati kecil saya lantas berbisik, "Apalah salahnya akak tu mendongak, melihat pelanggan yang datang menyapa di kaunter? Berat sangatkah bebanan kepala sehingga begitu sukar sekadar memandang buat seketika?" Alahai cik 'akak'.

Berdasarkan situasi tersebut, dapat saya simpulkan bahawa, kemahiran komunikasi merupakan satu aspek yang sangat penting dalam kita menjaga hubungan baik sesama insan. Komunikasi bukan hanya terhad kepada buah bicara tetapi tidak terkecuali juga bahasa badan kita. Bayangkan apa yang di rasa tatkala kita sedang mengatur bicara, orang yang diharapkan mendengar langsung tidak mengendahkan kita. 

Akhir kata, meskipun adakalanya kita terkhilaf perilaku terkasar bicara, akan tetapi, wajar kiranya kita memupuk nilai Rukun Negara yang kelima dalam apa jua aspek komunikasi yang kita sertai. Bukan hanya bahasa yang dipandang orang tetapi budi pekerti yang menepati norma disanjung bersama. 


Sekian, terima kasih kerana membaca.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

INGATAN TULUS IKHLASKU