Ahad, 6 Mac 2011

SITUASI: EMOSI

Salam sejahtera, 
Saya baru sahaja pulang dari menyaksikan perlawanan bola sepak antara dua kelab terkemuka iaitu Liverpool dan Manchester United! Apa yang menarik perhatian saya adalah kawalan emosi dalam kalangan peminat sukan berkenaan. 

Kawalan emosi yang saya maksudkan ialah aspek pemilihan kata yang digunakan oleh para penyokong yang hadir untuk memberi sokongan kepada kelab pilihan masing-masing. Lazimnya, akan berlaku insiden kata mengata atau saling mengutuk antara penyokong kelab yang berlawanan. Walau bagaimanapun, penyokong kelab Liverpool dan kelab-kelab lain selain Manchester United telah menunjukkan amalan kawalan emosi yang sangat cemerlang. Hal ini demikian kerana, meskipun Liverpool menang besar dalam perlawanan tersebut, para penyokongnya bersikap tenang dan tidak mencemuh pihak lawan.

Kata orang, setiap kejadian itu pasti ada pro dan kontranya. Perkara yang negatif menurut penghakiman saya adalah tindakan seorang pemandu kereta mewah yang enggan saya sebutkan suku kaumnya. Dipendekkan cerita, sewaktu sedang asyik menonton, saya dan rakan dikejutkan dengan bunyi hon yang kuat dan bertalu-talu. Setelah diperhati, ternyata seorang pemandu kereta mewah sedang memberi isyarat supaya pemilik kereta keluaran negara memberi laluan kepadanya. Saya merasa terkilan kerana pemandu kereta mewah tersebut bukan sahaja menganggu ketenteraman awam bahkan bertindak sewenang-wenangnya dalam khalayak. Secara tidak langsung, pemandu tersebut memperlihatkan kawalan emosinya yang lemah.

Apa yang ingin saya rumuskan di sini ialah, emosi merupakan satu aspek yang sangat penting bagi kita untuk mengawal dan mengendalikannya. Jangan kerana emosi kita melakukan sesuatu yang kurang sopan dan menyalahi norma masyarakat kita. Sekiranya kita sedang bergembira, jangan pula kita memperlekehkan orang yang sedang berduka. Dalam pada masa yang sama, aspek kawalan emosi turut membantu kita untuk mengawal ujaran yang terungkap dari bibir seterusnya memelihara keutuhan hubungan manusiawi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

INGATAN TULUS IKHLASKU