Isnin, 7 Mac 2011

SITUASI: BIDALAN

Salam sejahtera,  
Pernahkah anda mendengar bidalan Melayu yang berbunyi orang berbudi, kita berbahasa? Apakah yang anda faham tentang bidalan tersebut? 

Menurut Asmah Haji Omar (2007:9), dalam bidalan berkenaan, kata budi membawa makna sikap yang baik. Sehubungan dengan itu, sekiranya seseorang mempunyai sikap yang baik terhadap kita, kita hendaklah membalasnya dengan sikap yang baik yakni berbahasa.

Dipendekkan cerita, setelah selesai mengikuti sesi kuliah bagi kursus Sosiolinguistik Melayu, saya dan rakan mengunjungi sebuah kedai di kampus. Kami ke sana untuk mencetak dan memuatkan bahan tugasan ke dalam CD. Barangkali kerana kami telah biasa ke sana, pemilik premis perniagaan itu telah menyambut kami dengan baik. Sejurus selepas selesainya kedua-dua urusan kami, rakan saya mendapati bahawa terdapat sedikit kesilapan pada cetakan tugasan berkumpulan. Sehubungan dengan itu, pemilik premis tersebut telah membenarkan kami untuk mengedit dan membuat ubah suai.

Meskipun saya dan rakan agak cerewet, pemilik premis perniagaan tersebut tetap memberikan perkhidmatan yang terbaik. Perkara tersebut benar-benar menyentuh hati saya. Hal ini demikian kerana, pemilik premis perniagaan tersebut bukan sahaja elok budi tetapi indah bahasanya. Sebelum berlalu, kami sempat mengucapkan terima kasih sebagai tanda penghargaan kami. Pemilik premis tersebut membalasnya dengan senyuman manis.

Kesimpulannya, dalam apa jua bidang yang kita ceburi, budi dan bahasa memainkan peranan yang penting. Ucapan terima kasih merupakan inisiatif yang paling mudah dan bermakna sekiranya kita ingin membalas budi baik seseorang. Di samping mampu mengeratkan tali silaturahim sesama insan, ucapan tersebut menggambarkan eratnya perkaitan antara budi dan bahasa dalam kalangan masyarakat kita. Renung-renungkanlah.
Orang berbudi, kita berbahasa

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

INGATAN TULUS IKHLASKU