Ahad, 6 Mac 2011

SITUASI: SEKALI

Salam sejahtera,
"Buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali."
Tatkala terlihat ungkapan di atas, hati saya terdetik untuk mengulasnya. Saya sama sekali tidak berniat untuk mengubah atau menafikan penggunaannya dalam kalangan masyarakat kita, akan tetapi, wajar kiranya ungkapan di atas kita perhati, dan hayati dengan teliti. Apakah rasional saya mengajak saudara dan saudari pembaca untuk merenung ungkapan di atas?

Pertama, perhatikan perkataan sekali yang tertulis di akhir ungkapan tersebut. Bukankah sekali bermaksud satu kali? Berdasarkan ungkapan tersebut, wajar atau tidak sekali yang menjadi pilihan? Jawapannya, sama sekali tidak wajar! Hal ini demikian kerana, ungkapan di atas boleh menarik pembaca untuk menyalahtafsirkan makna sebenar yang ingin disampaikan oleh masyarakat terdahulu. Seperti yang kita telah sedia maklum, generasi abad ke-21 cenderung untuk mempersoalkan sekecil-kecil perkara yang berlaku di sekelilingnya. Apakah jawapan yang sesuai sekiranya mereka bertanya, "Buat jahat jangan sekali. Maknanya, kalau lebih tak salah kan?"

Sebelum mengulas dengan lebih lanjut, elok kiranya kita menelusur makna se- yang didukung oleh perkataan sekali. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2007:1402), se ialah awalan yang bermaksud satu yakni sekali pada ungkapan di atas mendukung makna satu kali. Dalam kalangan masyarakat Kelantan misalannya, perkataan se yang disebut sebagai "so" mendukung makna satu atau tunggal. Antara contoh lain bagi penggunaan perkataan berawalan se- adalah seperti berikut:
  1. sedunia yang bermakna satu dunia
  2. setempat yang bermaksud satu tempat sahaja.
Berbalik kepada ungkapan di atas, saya beranggapan bahawa lebih elok dan manis didengar sekiranya perkataan sekali digantikan dengan sesekali. Selain daripada mampu mengelakkan wujudnya pentafsiran yang salah, masyarakat sekaligus akan diingatkan agar jangan sesekali berbuat jahat serta berpada pula dalam menabur kebaikan sesama insan. 

Sesungguhnya khilaf itu bersifat bilazim yakni menjadi kebiasaan dalam kehidupan kita sehari-harian. Walau bagaimanapun, kita sebagai manusia harus saling mengingati dan membuat teguran secara berhemah. Hal ini demikian kerana, teguran yang berhemah bukan sahaja memberi kesan yang mendalam bagi pendengarnya, bahkan, mampu menjauhkan kita dari perasaan dendam dan hasad dengki. Akhir kata, bahasa yang baik mampu melembutkan hati yang keras sekaligus menjadi wahana untuk menyampaikan pesanan yang mendalam dan berguna demi masa depan.

Buat baik berpada-pada

Sekian, terima kasih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

INGATAN TULUS IKHLASKU