Sabtu, 5 Mac 2011

SITUASI: BAHASA ARGOT

Salam sejahtera,
Pada hari ini, saya ingin berbicara tentang bahasa argot. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2007:77), argot ialah bahasa yang khusus digunakan oleh kumpulan sosial tertentu dan bersifat rahsia. Pensyarah Sosiolinguistik Melayu (BML 3073) pula mendefinisikan argot sebagai jargon yang khusus bersifat setempat atau kumpulan sosial atau kumpulan sepekerjaan, terutama sekali dalam kalangan masyarakat kelas bawahan.

Bagi mendalami makna bahasa argot, bersama kita memerhati dan menghayati contoh  yang sempat saya catatkan di bawah:

Pecat
Masyarakat di negeri Kelantan menyebut “pecat” bagi menggambarkan perbuatan “menanggalkan” manakala menurut bahasa Melayu baku, “pecat” bermaksud melepaskan atau memberhentikan.
Timun Cina
Masyarakat di Kelantan mengistilahkan “tembikai” sebagai “timun Cina”. Hal ini demikian kerana, berdasarkan etimologi, tembikai diperkenalkan oleh masyarakat Cina sekaligus menjadikannya sinonim dengan masyarakat berkenaan.
Bekwoh
Perkataan “bekwoh” merupakan adaptasi secara langsung daripada istilah bahasa Inggeris yang bermaksud “big work”. Sehubungan dengan itu, masyarakat di Kelantan menyebut “bekwoh” bagi melambangkan aktiviti kenduri. Walau bagaimanapun, hal tersebut sama sekali berbeza dengan fahaman masyarakat kedah yang menggambarkannya sebagai merayau!
Gerek
Perkataan “gerek” mendukung dua makna yang berbeza mengikut kawasan penuturnya. Hal ini demikian kerana, di Sarawak, “gerek” mendukung makna kekasih manakala masyarakat di negeri Kedah menyebut “gerek” bagi melambangkan basikal!
Menarik bukan? Demikianlah indahnya bumi Malaysia yang diterajui oleh masyarakat berbilang kaum serta beraneka pula bahasanya. Mengenali bahasa orang lain tidak bermakna kita membelakangkan bahasa kita sendiri. Dalam erti kata lain, kepelbagaian bahasa mampu memperbanyakkan kosa kata sekaligus menambahkan pengalaman dan pengetahuan berbahasa kita. Apa yang penting adalah kebijaksanaan kita dalam mengaplikasikan bahasa mengikut kesesuaian situasi dan sasarannya.
"Tuhan menjadikan manusia dengan pelbagai warna kulit dan bangsa."
                                                                             al-Rum, 22

p/s: Kiranya ada terlanjur, terkhilaf bicara...mohon ditegur dengan bijaksana.

Sekian, terima kasih.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

INGATAN TULUS IKHLASKU