Jumaat, 11 Mac 2011

SITUASI: SEINDAH RUPA

Salam sejahtera,
Sewaktu mengikuti sesi kuliah Karya Agung di PC26, saya telah memperoleh satu informasi baharu yang amat bermakna untuk dijadikan pegangan hidup. Informasi yang saya maksudkan ialah ketampanan sosial. Barangkali bunyinya kedengaran aneh yakni ketampanan lazim merujuk kepada kecantikan, keelokan atau kegagahan rupa paras seseorang. Walau bagaimanapun, aspek tampan yang diketengahkan oleh pensyarah A lebih menjurus kepada keelokan budi bicara seseorang dalam interaksi sosial yang disertai. 

Berdasarkan pengalaman saya sendiri, ketika masih di bangku sekolah, guru gemar bertanya tentang pekerjaan ibu bapa pelajar. Ekoran daripada itu, sebilangan kecil pelajar akan mula mendiamkan diri lantaran rasa malu yang menebal untuk mengakui profesion bagi kedua-dua orang tuanya. Berhubung dengan isu ketampanan sosial, para guru perlu bijak memainkan peranan sekaligus menyakinkan para pelajar bahawa setiap profesion itu mempunyai keistimewaannya yang tersendiri. Bagaimanakah peranan tersebut boleh dilakukan?

Jawapannya cukup mudah, iaitu melalui penerapan unsur eufemisme dalam butir bicara yang kita tuturkan. Eufemisme bermaksud ungkapan yang lebih lembut, sopan dan manis untuk menggantikan ungkapan yang dianggap kasar misalnya penggunaan buang air kecil untuk menggantikan ungkapan kencing. Di samping unsur penggantian kata yang bersifat disfemisme, ketampanan sosial turut menekankan aspek penggunaan kata sapaan yang betul khususnya sewaktu seseorang guru itu berinteraksi dengan masyarakat di sekelilingnya. 

Sebagai kesimpulan, ketampanan sosial menuntut setiap individu untuk menjaga ketertiban bahasa yang digunakan sewaktu berinteraksi dengan masyarakat sekaligus merapatkan jurang status yang wujud dalam kalangan masyarakat berkenaan. Hal ini demikian kerana, seseorang yang berwajah cantik atau tampan tetapi buruk budi bahasa tidak akan diterima dengan baik oleh masyarakat. Akhir kata dari saya, berbahasalah dengan indah seperti mana indahnya rupa parasmu. 
Sekadar gambar hiasan

Sekian, terima kasih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

INGATAN TULUS IKHLASKU