Ahad, 13 Mac 2011

SITUASI: ALKISAH KONOTASI

Salam sejahtera,
Migrain saya datang lagi! Benci dan pilu berbaur dalam diri. Saya lantas bangkit, menghadap komputer riba yang telah sedia ternganga. Jari jemari saya bermain dengan papan kekunci, berlegar di laman google images. Saya melopong, tergamam sejenak! Mengapa? Saksikan ini:
Gulp! Barangkali demikianlah unsur onomatopeia yang rasional saya gunakan untuk menggambarkan keadaan tekak saya menelan air liur. Sambil menggaru kepala yang tidak gatal, kelu rasanya lidah hendak berkata-kata, tergamam akal dewasa tidak mampu melontarkan buah bicara, lantas hati kecil saya berbisik, "Alahai konotasi." 

Rakan pembaca yang dihormati, apakah yang anda faham tentang konotasi? Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2007:816), konotasi ialah asosiasi atau idea yang dimaksudkan oleh sesuatu perkataan atau ungkapan selain maknanya yang tersurat. Pendek kata, konotasi merupakan makna tersirat selain yang tersurat.

Berdasarkan iklan yang tertera di atas, ingin saya bahaskan berkenaan penggunaan ungkapan "penjual gadis" dan konotasinya. Barangkali rakan pembaca kurang bersetuju kiranya saya  berpendapat bahawa ungkapan tersebut boleh mengundang kekeliruan makna sekaligus menimbulkan tanggapan yang negatif mengenainya!

Kekeliruan makna dan tanggapan negatif akan berlaku apabila masyarakat yang membacanya bermain dengan konotasi. Sebagai contoh, anak muda remaja yang nakal barangkali akan mentafsirkan makna iklan tersebut sebagai pencarian insan yang boleh memperdagangkan manusia yakni gadis! Rasionalkah ujaran saya?

Bagaimana pula dengan anak-anak yang baru menginjak dewasa? Yang usia baru setahun jagung bak kata orang tua-tua. Mereka akan berhadapan dengan kekeliruan makna sekaligus melahirkan persepsi negatif berkenaan motif sebenar iklan tersebut. Mungkinkah?

Sehubungan dengan itu, ingin saya ketengahkan satu ungkapan yang diyakini lebih mesra dan sesuai untuk digunakan iaitu "jurujual wanita". Hal ini demikian kerana, jika diterjemahkan secara langsung sekalipun, sales girl mendukung makna jurujual dan bukannya penjual! Justeru, renung-renungkanlah.  

Akhir kata, meski hanya papan iklan kerja yang kita ketengahkan, aspek bahasa haruslah dijaga. Bukannya mengundang amarah di jiwa, sekadar berkongsi buah bicara. Sekian, terima kasih. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

INGATAN TULUS IKHLASKU