Jumaat, 18 Mac 2011

SITUASI: PRIHATIN

Salam sejahtera, 
Apakah yang anda faham tentang prihatin? Prihatin ialah perihal mengambil berat atau perhatian tentang sesuatu perkara. 

Apa rasionalnya saya memilih prihatin? Pertama, prihatin merupakan salah satu elemen hidup yang sangat penting. Kedua, prihatin ialah sifat terpuji yang berpotensi untuk mengangkat martabat bahasa Melayu kita. Hujahnya? Mari kita telusuri bersama-sama.

Saya menyifatkan prihatin sebagai salah satu elemen hidup yang sangat penting kerana, sebagai manusia biasa yang tidak lepas dari khilaf, kita sangat memerlukan teguran dan kritikan yang membina. Hal ini demikian kerana, adakalanya kita terlepas pandang akan sesuatu yang kelihatan atau kedengaran betul tetapi sebenarnya salah! Sebagai contoh, hayati ceritera pembentangan di bawah:
"Kedua, dalam Hikayat Abdullah ada menyebut tentang nilai kebersihan yang diterapkan oleh Tuan Bamgoor. Menurut Munsyi Abdullah, penekanan ke atas nilai kebersihan dianggap rasional supaya masyarakat tidak hidup dalam keadaan yang koto'...."
Petikan di atas merupakan sebahagian daripada isi pembentangan saya semalam. Keprihatinan yang ditunjukkan oleh pensyarah A benar-benar menyentuh hati saya. Hal ini demikian kerana, pensyarah tersebut telah menegur dan memperbetul kesilapan kami dengan cara yang cukup beradab dan menyenangkan. Antara masalah yang diperbetul oleh beliau adalah perihal sebutan dan intonasi suara. 

Meskipun kedua-dua masalah tersebut kedengaran remeh, namun begitu, secara tidak langsung nilai bahasa akan terjejas. Hal ini demikian kerana, permasalahan yang baru akan wujud yakni ketaksaan. Ketaksaan bermaksud kekaburan makna sekaligus melahirkan tafsiran yang berlainan daripada maksud sebenar. 

Sehubungan dengan itu, wajarkah kiranya saya menyifatkan prihatin sebagai elemen hidup yang penting? Akhir kata daripada saya, kita perlu saling menasihati sesama insan kerana setiap insan mempunyai kekuatan dan kelemahan yang tersendiri. Justeru, sekiranya ada yang khilaf dalam tutur kata mahupun perilaku, tegurlah secara berhemah, nescaya semakin utuh kedudukan bangsa dan bahasa kita. 



Sekian, terima kasih kerana membaca. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

INGATAN TULUS IKHLASKU