Jumaat, 18 Mac 2011

SITUASI: "RAWA"

Salam sejahtera,
Seterusnya, saya akan berkongsi serba sedikit tentang alkisah novel "Rawa" yang ditulis oleh pemenang S.E.A Write Award. Terlebih dahulu, molek kiranya kita menelusuri sinopsis atau ringkasan bagi karya tersebut seperti mana yang dipaparkan dalam grafik di bawah:


Apa rasionalnya saya berkongsi karya sastera di atas? Pertama, karya tersebut merupakan sebuah karya yang mengandungi nilai modal insan yang tinggi. Di samping itu, karya tersebut menekankan penggunaan bahasa Melayu yang standard. Selain itu, ada perkara yang lebih penting iaitu pandangan hidup orang Melayu yang pada ketika itu berpegang teguh kepada idenditi masing-masing. Sebagai contoh, teliti buah bicara di bawah:
"Kenapa tidak? Kita sebenarnya satu rumpun. Orang Kallang, orang Seletar, orang Selat dan orang Melayu Riau semuanya berkulit sawo matang. Bahasa pun lebih kurang sama. Cuma lain tabiat dan kepercayaan sikit..."

Petikan di atas merupakan buah bicara yang terungkap dari sahabat baik Rawa, iaitu Ayong, seperti mana yang dijelaskan di halaman 28 novel tersebut. Berdasarkan petikan di atas, dapat saya simpulkan bahawa bahasa Melayu memainkan peranan sebagai bahasa perhubungan luas. Hal ini demikian kerana, meskipun berbeza latar belakang dan pegangan agama sesuatu bangsa itu secara sedar mahupun tidak sebenarnya menggunakan bahasa pengantar yang sama, iaitu bahasa Melayu!

Sehubungan dengan itu, logik kiranya saya menyifatkan bahasa Melayu itu sebagai bahasa yang telah meluas penggunaannya. Justeru, jangan sesekali kita merasa rendah diri sebaliknya berbanggalah dengan bangsa dan bahasa ibunda kita. Seperti mana Rawa ada menyebut, "Jangan jadi seperti kacang lupakan kulit."


Sekian, terima kasih kerana membaca. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

INGATAN TULUS IKHLASKU