Sabtu, 12 Mac 2011

SITUASI: UNIK

Salam sejahtera, 
Hari ini saya berbual kosong dengan seorang rakan. Saya dan rakan berbual tentang dunia hiburan yang mengkhusus kepada artis tempatan. Berikut merupakan sebahagian daripada perbualan kami:

                Saya: D, Abon tu unik kan?
                Rakan: Kenapa pulak?
                Saya: Yelah, suara dia kan unik. Mesti boleh cam punya.
                Rakan: Abon? Yang buat iklan kicap Jalen tu ke?
                Saya: Ha..ah, yang kita jumpa kat kedai mamak hari tu.
                Rakan: (Ketawa besar) Tu kira ideolek la E. Kan?
                Saya: Ye kot (ketawa). 

Setelah membuat timbang tara yang rapi, saya mengakui kebenaran kalimah akal rakan saya. Untuk pengetahuan bersama, ideolek ialah variasi bahasa seseorang individu. Meskipun aspek yang dibincangkan lebih kepada suara yang dimiliki oleh Abon, secara tidak langsung kami telah pun menyentuh tentang gaya dan cara pertuturannya yang tersendiri. Wajarkah saya menyifatkan suara beliau sebagai unik?

Unik di sini bermaksud istimewa, tersendiri atau lain dari yang lain. Sehubungan dengan itu, tidak salah kiranya saya menyifatkan suara yang dimiliki oleh Abon sebagai sesuatu yang unik. Tambahan pula, beliau sememangnya unik yakni suaranya boleh dikenal pasti meskipun hanya didengari di corong radio! Alahai, uniknya ciptaan Tuhan. Apa pula rasionalnya unik dengan sosiolinguistik?

Unik dianggap berhubung kait dengan sosiolinguistik kerana, sosiolinguistik ialah kajian bahasa dalam hubungannya dengan struktur dan sikap masyarakat. Justeru, dengan adanya sifat unik maka lahirlah bahasa yang bervariasi dan mempunyai keistimewaan sendiri yakni ideolek. Keunikan juga menjadi rencah yang menambah seri medan komunikasi masyarakat kita.  

Tuntasnya, setiap suku dan kaum itu mempunyai struktur bahasanya yang tersendiri. Walau bagaimanapun, di Malaysia kita mempunyai bahasa kebangsaan yang berstatus tinggi iaitu bahasa Melayu. Meksipun begitu, Perkara 152 dalam Perlembagaan Malaysia ada menyebut tentang 'kebenaran' bagi rakyat Malaysia mengajar atau belajar bahasa lain selain bahasa Melayu.

Akhir kata, biar sebanyak mana bahasa yang kita ketahui, gunakanlah dengan berpada serta sesuai pula dengan situasinya. Sesungguhnya ilmu milik semua insan, yang membezakan cuma amalan kita. Sekian, terima kasih. 

p/s: Dengarkan keunikan suara Abon dalam slot di bawah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

INGATAN TULUS IKHLASKU