Selasa, 15 Mac 2011

SITUASI: MOTIVASI PAGI

Salam sejahtera, 
Seawal pukul 7:45a.m, saya mengatur langkah ke Kolej Harun Aminurrashid yang letaknya berhadapan dengan blok Taman Arked. Sementara menunggu rakan, saya meluangkan sedikit masa untuk mendengar perkongsian seorang insan yang dijemput bagi memeriahkan lagi rancangan Motivasi Pagi MHI, TV3. 

Tetamu jemputan yang ditemani oleh juruhebah dan pengacara terkenal yakni Abby Fana telah mengutarakan satu buah bicara yang sangat menarik mata hati saya untuk berbicara dengan lebih lanjut tentangnya. Berikut merupakan antara buah bicara yang sempat saya rakamkan:
"Saya ingin mengulas mengenai budaya bercakap khususnya dalam kalangan ibu bapa di Malaysia. Menurut kajian, saya mendapati bahawa ibu bapa di negara kita cenderung untuk bercakap banyak yakni berleter. Mengapa tidak kita terbalikkan? Memadailah dengan 10% bercakap dan selebihnya, 90% kita gunakan untuk mendengar...."
Berdasarkan ujaran di atas, isu yang ingin saya ketengahkan ialah fungsi bahasa dalam masyarakat. Seperti mana yang dimaklumkan pada petikan di atas, ibu bapa zaman moden cenderung untuk bercakap daripada mendengar. Sehubungan dengan itu, jiwa remaja akan memberontak, protes, seterusnya menjurus kepada dunia mereka sendiri yakni gejala sosial yang kian berleluasa dalam kalangan masyarakat kita. 

Berbalik kepada fungsi bahasa, saya berpendapat bahawa bahasa itu seharusnya mendukung pelbagai amanat yang berguna dan bukannya omongan kosong semata-mata. Hal ini demikian kerana, bahasa telah diangkat martabatnya sebagai wahana penyampaian ilmu yang paling berkesan. Sebagai contoh, retorik Melayu menekankan pemilihan pelbagai diksi yang membolehkan pemujukan itu berjaya. Dalam konteks sosial, pemujukan merupakan salah satu daripada jalan penyelesaian kepada satu-satu masalah!

Di samping itu, masyarakat sama sekali tidak boleh menafikan fungsi bahasa sebagai medium bagi seseorang individu untuk melibatkan diri dalam interaksi sosial melalui perbualan, perbincangan, dan penulisan untuk menjalin dan mengeratkan hubungan serta mendapatkan perkhidmatan. Perkhidmatan yang saya maksudkan adalah khidmat kaunseling bagi para remaja yang bermasalah. Bukankah kaunseling memerlukan bahasa sebagai mangkin  keberkesanannya? 

Sebagai kesimpulannya, saya menyifatkan bahawa bercakap itu tidak salah sekiranya kita bercakap sebagai seorang sahabat atau keluarga yang memahami dan mempunyai empati. Permasalahan akan timbul apabila kita bercakap membabi buta dan tanpa usul periksa, kerana bukan masalah yang kita selesaikan tetapi padah yang menanti. Akhir kata, gunakanlah bahasa untuk menjaga hubungan manusiawi dengan sebaik yang mungkin. 


Sekian, terima kasih. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

INGATAN TULUS IKHLASKU