Jumaat, 11 Februari 2011

SITUASI: ALKISAH JURUJUAL

Salam sejahtera,
Alahai panasnya bumi Tg.Malim. Untuk makluman saudara dan saudari pembaca sekalian, saya baru sahaja pulang dari membeli-belah di pekan Tg.Malim, bersama seorang rakan karib. Berbekalkan niat untuk mencari "sling bag", kami telah membuat tinjauan bermula dengan deretan kedai yang sebaris dengan kedai Grand Union sehinggalah deretan kedai yang selari dengan Bank Simpanan Nasional. Setelah puas memerhati dan meneliti, saya mengambil keputusan untuk membuat pembelian di kedai Fashion Girl (mohon maaf kiranya tersalah ingat nama kedai). Sejurus selepas itu, saya dan rakan yang bernama A mencapai kata sepakat untuk mengunjungi sebuah kedai aksesori yang letaknya berhadapan dengan CIMB. Setibanya kami di sana, kami terkejut tatkala mendengar suara seorang jurujual wanita. Hal ini demikian kerana, dengan suara yang lantang jurujual tersebut berkata:

      Jurujual 1 : Benci arr pompuan tu, macam sial!
      Jurujual 2 : Dia tu kan... (berbisik tatkala menyedari kehadiran kami).

    Saya dan rakan hanya mampu menggaru kepala yang tidak gatal. Tidak dapat kami bayangkan perasaan jurujual 3 yang disebut-sebut oleh jurujual 1 dan jurujual 2. Hal ini demikian kerana, jurujual 1 bukan sahaja bersuara lantang, tetapi, mimik mukanya juga jelas menunjukkan rasa bencinya yang meluap-luap. Yang menghairankan saya dan rakan ialah, jurujual 1 dan jurujual 2 seolah-olah tidak sedar bahawasanya kedai yang mereka jaga dipenuhi dengan para pelanggan yang barangkali hendak datang membeli. Apakah rasa kesal langsung tidak terbit di benak mereka lantaran tanpa segan silu telah mengaibkan rakan kerjanya yang lain? Tambahan pula, jurujual 1 dan jurujual 2 merupakan gadis remaja yang seharusnya memelihara kesantunan berbahasa. Alahai jurujual, kata "orang cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengar". 

     Sesudah itu, kami beralih ke sebuah kedai kasut. Kami terkejut besar tatkala melihat ketiga-tiga jurujual di kedai berkenaan cukup manis dan sopan berbaju kurung! Bak kata orang tua-tua, "sejuk mata memandang". Jauh di sudut hati saya merasa cukup senang melihat mereka manis berbaju kurung. Bertambah manis tatkala kami dilayan dengan baik oleh ketiga-tiga jurujual tersebut. Mereka berbeza dengan sebilangan besar jurujual di sesetengah kedai, yakni mereka tidak "mengawasi" pelanggan dengan sebegitu ketat sebaliknya memberikan ruang kepada pelanggan untuk memerhati dan memilih tanpa diganggu oleh soalan yang pelbagai. Setelah selesai memilih, rakan saya mengambil keputusan untuk membeli sebuah beg sandang yang berwarna putih. Ringkas tetapi cantik! Sejurus selepas membuat pembayaran, rakan saya pantas beredar. Tiba-tiba,

       Jurujual A : Akak, akak terlupa baki duit.
       Rakan         : Oh, ye ke? Terima kasih dik.
       Jurujual A : Sama-sama kak (sambil tersenyum).

  Jurujual A nyata berbeza dengan jurujual 1 dan jurujual  2. Hal ini demikian kerana, jurujual A bukan sahaja menggunakan bahasa yang baik malahan, budi pekertinya juga sangat tinggi. Saya menulisnya demikian kerana, budi bahasa merupakan aspek terpenting yang menjadi lambang kepada ketertinggian peradaban seseorang individu itu. Sebagai seorang jurujual, aspek bahasa menjadi satu syarat penting khasnya dari segi interaksi dengan pelanggan. Sebagai pelanggan, kita pasti terdorong untuk mengunjungi kedai-kedai yang memberikan kita layanan yang terbaik khususnya dari aspek komunikasi semasa proses mendapatkan barangan dan perkhidmatan itu berlangsung. Renung-renungkanlah. 
Kesopanan dan kesusilaan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

INGATAN TULUS IKHLASKU