Khamis, 3 Februari 2011

SITUASI : BUDI BAHASA BUDAYA KITA

Salam sejahtera,
Seawal pukul 9:30 pagi, saya bersama seorang rakan, Dayang mengatur langkah ke kaunter bas SKS. Sekitar 10:00 pagi, kami tiba di terminal bas Tanjung Malim. Dalam perjalanan ke Kuala Lumpur, sahabat saya dicuit oleh seorang penumpang yang duduk sebaris dengan kami. Berikut merupakan sebahagian daripada perbualan antara sahabat saya dan penumpang wanita tersebut :

       Wanita   : Dik, nak tanya sikit boleh?
       Sahabat : Boleh, tanyalah kak.
       Wanita   : Urmm, adik tahu ke tempat nak joget kat KL?
       Sahabat : (Termangu sejenak) Urmm, tak tahulah kak. Maaf.
       Wanita   : Apalah..orang Malaysia tak tahu tempat sendiri!
       Sahabat : (Diam membisu dan terus berpaling)

Saya tergamam tatkala mendengar kata-kata yang meluru keluar dari bibir wanita berkenaan. Dalam hati saya terasa sayu. Bagaimana perbualan yang mesra dan penuh dengan kesantunan berakhir dengan ujaran yang pada saya menyakitkan! Bukannya hendak berterima kasih, malahan mencaci tanpa segan silu. Saya memandang ke arah sahabat saya, dia hanya menggaru kepala yang tidak gatal. Kesian dia. Apa yang ingin saya katakan di sini ialah, walau apapun jua situasi yang kita hadapi elok kiranya kesantunan berbahasa kita tetap terpelihara. Di samping itu, janganlah kita membiarkan diri dimanipulasi dek emosi yang sedang bergelora, sehingga akhirnya kita menyalahgunakan bahasa! Meskipun berasal dari negara yang berbeza, wajar kiranya kita menggunakan bahasa yang sedap didengar yakni bahasa mencerminkan ketamadunan bangsa. Barangkali wanita tersebut merasa kecewa dengan jawapan yang diberikan oleh sahabat saya. Akan tetapi, adakah wajar kiranya kami dianggap biasa dengan tempat-tempat yang menawarkan aktiviti "joget"? Dan, adakah enak didengar tatkala wanita berkenaan mempertikaikan jawapan kami dengan maklum balas yang sedemikian rupa? Seharusnya, wanita itu berfikir tentang ujarannya. Bak kata pepatah Melayu, terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya. Fikir-fikirkanlah.


Menurut grafik di atas, "Satu perkara yang perlu kita ingat walau di mana jua kita berada ialah BUDI BAHASA!" Sehubungan dengan itu, marilah kita sama-sama menyemai subur kesantunan berbahasa dalam diri kita. Sekian, terima kasih. 
Puan ketam padi pulut,
Saya ketam padi Jawi;
Puan berkata sedap di mulut,
Saya mendengar sakit di hati. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

INGATAN TULUS IKHLASKU