Ahad, 27 Februari 2011

SITUASI: VARIASI BAHASA

Salam sejahtera dan selamat petang, 
Pada petang ini saya mengisi masa yang terluang dengan berlegar-legar di pangkalan data atas talian atau istilah komersialnya online. Entah mengapa, hati saya terdetik untuk berbicara serba sedikit tentang konsep multilingualisme yang wujud di negara kita Malaysia. Multilingualisme bermaksud wujud kepelbagaian bahasa yang dituturkan oleh etnik-etnik tertentu dalam sesebuah negara yakni negara kita, Malaysia. 

Sejajar dengan latar belakang dan asal usul saya, saya akan berkongsi serba sedikit tentang dialek suku kaum Bidayuh di Sarawak. Umumnya, bahasa Bidayuh terbahagi kepada empat dialek utama iaitu:
  1. Dialek Biatah
  2. Dialek Bau-Jagoi
  3. Dialek Bukar-Sadong
  4. Dialek Selako-Lara 
Sebagaimana bahasa-bahasa etnik yang lain, bahasa Bidayuh turut mempunyai elemen vokal, konsonan dan diftong. Meskipun begitu, bahasa Bidayuh merupakan bahasa yang agak unik jika dibandingkan dengan bahasa-bahasa lain yang dituturkan oleh pelbagai suku kaum dan etnik di Sarawak. Hal ini demikian kerana, bahasa Bidayuh akan mengalami perubahan gerak gaya dan alunan suara mengikut kawasan dan daerah tertentu. Sebagai contoh, perkataan makan disebut secara berbeza oleh suku kaum Bidayuh yang berada dalam lingkaran kawasan Bukar-Sadong dan Biatah, yakni Bukar-Sadong menyebutnya sebagai ma-an manakala suku kaum Bidayuh Biatah menyebutnya sebagai man

Bagi mengukuhkan pemahaman melalui kepelbagaian contoh, sudi kiranya saudara dan saudari pinjamkan saya deria pandang masing-masing:

Bahasa
Melayu
Singai/
Jagoi
Biatah
Bukar /
Sadong
Selako /
Lara
makan

man
man
ma-an
uman
minum

nuok
nok
nyihup
man pain
nasi

tubi
tubik
sungkoi
nasi
rumah

bori
arun / ramin
rumin
rumin
ada

ogi
agi
aduh / adueh
uni
tiada

do’-i
mating
anyap
kati
cakap

sina
minyu
nyanda
kasena
sejuk

modud
madud
bebi
dingin /
panut
hari

onu
anu
andu
ano
kampung

kupuo
rais
binua
kampung

Bagaimana? Menarik bukan? Sebagai kesimpulannya, bahasa memainkan peranan penting dalam kehidupan seharian kita. Keupayaan berbahasa membolehkan kita memberi dan menerima maklumat. Di samping itu, melalui bahasa kita akan memperoleh pengalaman dan pembelajaran yang baru. Akhir kata daripada saya, hayatilah bicara di bawah:
"Tuhan menjadikan manusia dengan pelbagai warna kulit dan bahasa."                                   

 Sekian, terima kasih. 


Rujukan:
http://ms.wikipedia.org/wiki/Suku_Bidayuh
http://headsteadi.com/2008/03/03/keeping-the-bidayuh-heritage-alive
http://www.scribd.com/doc/11439745/History-of-Serian-Bidayuh-in-Samarahan-Division-Chapter-2

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

INGATAN TULUS IKHLASKU