Rabu, 9 Februari 2011

SITUASI: MARRYBROWN


Salam sejahtera,

Hujung minggu yang lalu, saya bersama seorang sahabat telah berkunjung ke Kuala Lumpur. Berbekalkan niat untuk mencari barang keperluan, kami meletakkan Berjaya Times Square pada kedudukan paling atas bagi cadangan lokasi yang hendak dikunjungi.  Setibanya kami di Kuala Lumpur, sekitar pukul 11:15 pagi, hujan turun menyembah bumi. Syukur, kerana turunnya tidak lebat sekaligus membolehkan kami berjalan dari stesen bas Hang Tuah ke Berjaya Times Square dengan lebih mudah. Sejurus tiba di Berjaya Times Square, kami membuat rondaan atau dalam erti kata lainnya pemantauan sekilas pandang.

     Setelah mengambil masa dalam lingkungan sejam, perut saya mulai berlagu minta diisi. Tanpa melengahkan masa, saya lantas menyuarakan hasrat yang terbuku di hati…makan tengah hari! Kami berfikir sejenak, dan akhirnya kami memilih untuk menjamu selera di restoran Marrybrown. Dari jauh Marrybrown seolah-olah melambai meminta kami mempercepatkan langkah. Dari jauh juga kami dapat melihat dengan jelas “ucapan selamat datang” yang ditunjukkan oleh dua orang pekerja restoran tersebut. Perut saya kian menjerit, barangkali sudah dapat menghidu keenakan makanan yang bakal dijamu oleh saya.

       Sejurus sampai di restoran tersebut, kami disambut dengan mesra oleh dua orang pekerja lelaki. Bermula dengan ucap “Selamat datang” kami diperkenalkan dengan pelbagai jenis hidangan yang ditawarkan di Marrybrown. Soalan-soalan yang kami ajukan dilayan serta dijawab dengan penuh hemah. Dalam diam hati saya merasa kagum, “Bangganya menjadi sebahagian daripada warga yang berbudi bahasa ini!” Setelah merasa yakin dengan pilihan kami, kami terus melangkah masuk ke dalam restoran tersebut. Bilangan pengunjung sememangnya ramai. Sehubungan dengan itu, saya mengambil keputusan untuk membuat pesanan sementara sahabat saya “menjaga” tempat duduk.

       Setibanya di kaunter, saya disambut dengan senyuman mesra daripada salah seorang staf yang sedang bertugas. Berikut merupakan dialog di antara saya dan pekerja wanita tersebut :

                Pekerja  : Selamat datang cik. Nak makan kat sini atau bungkus?
                Saya        : (Sambil tersenyum) Urmm, makan kat sini.
                Pekerja  :  (Membalas senyuman saya) Cik nak makan apa?
                Saya        :  Dua set nasi ayam Marrybrown, dan chicken burger.
                Pekerja  : Air? Nak pepsi ke? Atau mirinda? Atau strawberry?
                Saya        : Dua-dua pepsi.  
                Pekerja  : Ada apa-apa lagi cik?
                Saya        : (Menggeleng) Tak ada, itu je.
                Pekerja  : Semuanya RM**.**. Selamat menjamu selera. .
                Saya        : (Saya tersenyum lagi).

      Sesudah itu, kami menjamah hidangan yang dipesan dengan berselera sekali. Pendek kata, saya sangat berpuas hati dengan layanan yang diberikan oleh pekerja di restoran terbabit. Diibaratkan segala penat lelah dan rasa lapar saya  setelah berbaris agak lama hilang begitu sahaja. Hal ini demikian kerana, para pekerja  bukan sahaja menggunakan bahasa yang sopan bahkan mereka begitu mesra meskipun hanya dengan melemparkan senyuman yang cukup ikhlas dan bermakna.

    Akhir kata daripada saya, walau di mana jua kita berada atau dengan siapa jua kita berhadapan, budi bahasa merupakan aspek yang sangat penting untuk kita amalkan. Nescaya masyarakat akan merasa senang dengan kita dan seterusnya menerima kita sebagai sebahagian daripada warganya. Sekian, terima kasih.

Meriahnya Marrybrown

Nasi Ayam Marrybrown yang enak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

INGATAN TULUS IKHLASKU