Isnin, 7 Februari 2011

SITUASI: RAGAM BAHASA SMS

Salam sejahtera,
Saudara dan saudari pembaca yang budiman, di ruangan ini, saya akan menulis tentang ragam sistem pesanan ringkas atau istilah komersialnya "SMS". Sebelum kita bersama mengembara ke alam ragam SMS, wajar kiranya saudara dan saudari pembaca meminjamkan sejenak deria pandang masing-masing. 
"Ayang, sekian lama kita tidak bersua. Hanya SMS menjadi pengubat duka lara. I'm sorry ayang. I'm busy. Teruskan wait for me ayang. Abang bukannya sengaja. Terimalah salam sayang dan rindu dari abang. Muah!"
Petikan di atas merupakan satu kiriman SMS daripada seorang lelaki yang tidak dikenal pasti identiti sebenarnya. Kiriman tersebut ditujukan khas buat kekasih hati yang sekian lama tidak ditemui ekoran daripada kesibukan rutin hariannya. Juruhebah yang menjadi perantara bagi pengirim dan penerima kiriman tersebut telah membaca SMS yang dikirim dengan penuh perasaan. Pada penghujung SMS, juruhebah berkenaan bahkan meniru perlaku "muah" yang tertera dalam kiriman terbabit. Hal tersebut telah mengundang tawa antara saya dan rakan yang mendengarnya. 

Merujuk kepada kiriman SMS di atas, saya ingin berbicara tentang isu ragam bahasa SMS khasnya dalam kalangan pelapis pucuk kepimpinan negara yakni para remaja kita. Pada pandangan peribadi, SMS memainkan peranan penting bagi merapatkan hubungan silaturahim yang terjalin antara dua insan, meskipun jasadnya dipisahkan oleh jarak yang beribu batu jauhnya. Walau bagaimanapun, ragam bahasa SMS merupakan satu masalah yang serius khasnya jika dilihat dari aspek pencampuran bahasa dalam sesebuah ayat. Berdasarkan kiriman SMS di atas, kita dapat mengenal pasti beberapa perkataan bahasa Inggeris sebagaimana yang telah pun saya condongkan. 

Barangkali bertepatan dengan prinsip "ringkas" dalam mengirimkan SMS, bahasa yang digunakan juga telah diubah kepada perkataan yang seringkas-ringkasnya. Konsep "ringkas" yang didukung oleh SMS seterusnya menular menjadi satu perisa sesedap rasa bagi adunan mesej yang ingin kita sampaikan kepada seseorang individu. Tanpa kita sedari, dek prinsip "ringkas" yang kita pegang, bahasa kita kian tercemar dengan kehadiran pelbagai ragam bahasa sms! Alangkah indah, mesra dan puitisnya jika SMS berkenaan ditulis seperti berikut :
"Ayang, sekian lama kita tidak bersua. Hanya sms yang menjadi pengubat duka lara. Maafkan abang, ayang. Abang sibuk. Teruskan menanti abang, ayang. Abang bukannya sengaja. Terimalah salam sayang dan rindu dari abang. Muah!"
Berdasarkan pembetulan yang telah pun dibuat, saya yakin bahawa si penerima pastinya akan tersenyum lebar hingga ke telinga tatkala mendapat atau mendengar kiriman SMS tersebut.  Selain daripada mengeratkan lagi ikatan antara dua hati yang sedang asyik dilamun cinta, bahasa yang tercinta juga terus menerus terpelihara martabatnya. Akhir kata daripada saya, tidak rugi kiranya sekali sekala kita menyelitkan unsur puisi tradisional serta perkataan-perkataan yang indah dan sedap didengar semasa menaip SMS. Hal ini demikian kerana, bukan hanya bahasa kita bawa bersama tetapi budi itu yang menjadi pemanis bicara. Renung-renungkan. 
Gambar sekadar hiasan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

INGATAN TULUS IKHLASKU