Sabtu, 12 Februari 2011

SITUASI: TERSIRAT


Salam sejahtera,                                                                                                                       
Hari ini merupakan hari yang dipenuhi dengan suka duka, tangis dan tawa! Hal ini demikian kerana, saya dan rakan-rakan seperjuangan telah pun selesai menjalankan kajian lapangan di sebuah kem modal insan yang terkemuka. Sejujurnya, kunjungan pada hari ini merupakan kunjungan yang julung-julung kalinya buat saya. Ketibaan saya dan rakan-rakan yang lain telah disambut mesra oleh pengasas kem modal insan tersebut. Sebelum ini, saya tidak berpeluang untuk mendekati golongan-golongan yang seringkali dipandang serong oleh masyarakat. Kunjungan ke kem modal insan tersebut turut membantu saya memahami situasi sebenar berkenaan isu sosial dalam kalangan remaja. 

Pada sebelah petang, saya dan rakan-rakan telah mengambil kesempatan yang ada untuk mendekati sekalian warga di kem modal insan terbabit. Sesungguhnya, mereka merupakan golongan yang sangat ramah meskipun pada mulanya mereka dibelenggu rasa malu, kemungkinan besar kerana itu adalah pertemuan pertama kami. Selang beberapa minit kemudian, mereka mulai berani untuk bersuara dan meluahkan segala amarah dan sesal yang sekian lama membusung di kamar hati. Salah seorang pelatih, yang saya kenali dengan nama Ina (bukan nama sebenar) telah berkongsi sesuatu yang menarik tentang perkara yang lazim kita hadapi dalam kehidupan seharian iaitu perihal bersin dan alis mata.

        Berikut merupakan sebahagian daripada perkongsian Ina : 

"Akak nak tahu tak? Orang cakap kan, kalau kita bersin sekali itu tandanya ada orang rindu kat kita. Kalau kita bersin dua kali, maknanya ada orang menyebut nama kita kak. Kalau tiga kali pula, itu tandanya kita demam kak!"

Sesudah itu, Ina ketawa terkekeh-kekeh, mendorong saya dan rakan-rakannya yang lain ketawa bersama. Selang beberapa minit kemudian, Ina menyambung perbualan. Katanya :

"Satu lagi kak. Kalau alis mata sebelah kanan kita "jatuh" kan kak, itu tandanya ada orang rindu kat kita kak. Kalau sebelah kiri pula, itu tandanya  ada orang mengutuk mengata kita kak. Khamis lepas kan kak, alis mata kanan saya "jatuh", kebetulan hari tu hari lahir ayah saya...agaknya ayah rindu kat saya kan kak?"

Ina terhenti di sana tatkala air mata mulai membasahi pipi gebu miliknya. Saya lantas mendekatkan diri dan menepuk bahunya mesra. Linangan air mata yang mengalir diselangi cerita jenaka yang dikhabarkan oleh Ina  menyebabkan sendu berlagu di birai mata saya. Sayu dan pilu terasa tatkala mendengar luahan hati seorang insan yang kini terpaksa berjauhan dengan keluarganya dek kesilapan lampau yang menghantui jiwa remajanya.

Berkenaan situasi yang saya paparkan, bahasa lisan merupakan bahasa yang sangat unik yakni mempunyai maknanya yang tersendiri. Menurut Vandler (1967), perkataan "bersin" tergolong dalam kata kerja pencapaian yang mempunyai tempoh yang singkat. "Bersin" digolongkan sebagai kata kerja kerana, "bersin" merupakan satu perbuatan yang lazim dalam hidup manusia meskipun kejadian bersin sama sekali tidak terduga atau terkawal dek kudrat kita. Yang menariknya, bersin mempunyai maknanya yang tersirat menyerupai "gugurnya" alis mata seseorang individu itu. Apa pula kaitannya dengan bahasa? Bersin dikategorikan sebagai bahasa kerana, perbuatan bersin sudah sedia tergolong di bawah kata kerja dan mempunyai makna! Akhir kata daripada saya, keupayaan untuk mentafsir adalah berbeza bagi setiap individu. Adakalanya, sesuatu perbuatan itu melambangkan satu perkataan yang cukup besar maknanya. Misalnya, bersin mempunyai makna tersirat sama ada rindu, benci ataupun demam. Sekian, terima kasih. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

INGATAN TULUS IKHLASKU