Sabtu, 19 Februari 2011

SITUASI: KHURAFAT

Salam sejahtera, 
Sekitar jam 12 tengah hari, bersamaan 18 Februari 2011, saya menapak sebentar di ruangan menonton televisyen bagi penghuni blok satu (1) Kolej Harun Aminurrashid. Saya mengambil keputusan untuk melabuhkan punggung di ruangan tersebut dek kerana, sepupu yang dinanti masih belum selesai berdiskusi bersama rakan-rakannya. 

Pada waktu itu, di kaca televisyen terpapar sebuah rancangan yang pada saya penuh dengan perkongsian maklumat iaitu Wanita Hari Ini (WHI). Topik yang menjadi bahan bualan ialah "Khurafat Moden". Bagi mengukuhkan lagi sesi diskusi berkenaan topik, WHI telah menjemput seorang mangsa yang dikenali sebagai Puan Siti dan suaminya, serta seorang ustaz yang saya labelkan sebagai ustaz J. Berikut merupakan pentakrifan khurafat yang sempat saya catat:
"Dari segi etimologi, perkataan khurafat merujuk kepada kisah khurafa, yang khabarnya telah dicekup oleh sekumpulan jin. Setelah berjaya "menyelamatkan" diri dari belenggu dunia jin tersebut, Khurafa mengambil keputusan untuk menceritakan segala bentuk pengalamannya yang aneh. Akan tetapi, masyarakat enggan mengakui kebenaran butir bicara Khurafa. Sehubungan dengan itu, masyarakat mengistilahkan sesuatu yang misteri sebagai khurafat."
Pernyataan  di atas merupakan ujaran yang diketengahkan oleh salah seorang daripada pengacara yang berada di studio tersebut. Sejurus selepas itu, pengacara tersebut meminta pandangan ustaz yang hadir, dan ustaz berkata begini: 
"Asalnya, Khurafa telah memukul seekor ular yang sebenarnya jin sehingga jasadnya dirasuk. Dari sudut pandangan agama, khurafat ialah tahyul yakni mampu menganggu gugat, keyakinan umat pada Allah s.w.t."
Saudara dan saudari pembaca yang saya hormati sekalian, perkongsian mengenai asal usul perkataan khurafat bukanlah isu sebenar saya sebaliknya saya sifatkan sebagai wadah pembuka bicara sahaja. Hal ini demikian kerana, isu sebenar yang ingin saya ketengahkan adalah permasalahan penggunaan membincangkan tentang yang kerapkali disebut oleh pengacara dan barisan panel yang menyertai ruangan diskusi tersebut.

Menurut Nik Safiah Karim et.al (2004:178), akhiran -kan merupakan salah satu daripada imbuhan yang membentuk kata kerja transitif. Dari aspek pengertian, akhiran -kan mendukung dua makna yang berikut:
  1. memberi pengertian kausatif atau menyebabkan jadi
  2. memberi pengertian benefaktif atau melakukan sesuatu untuk manfaat orang lain
Dari aspek makna, perkataan membincangkan bermaksud membuat sesuatu yang terkandung dalam kata dasar sejajar dengan contoh seperti berikut:
  1. Mereka merundingkan hal itu dengan keluarga masing-masing. 
Bersetujukah kalian sekiranya saya menyatakan bahawa membincangkan dan merundingkan adalah sinonim? Persoalan yang lebih besar di sini; ke mana hilangnya perkataan tentang selepas merundingkan? Apa rasionalnya ketiadaan tentang sejurus selepas merundingkan

Sebenarnya, penggunaan membincangkan tentang merupakan insiden yang kita istilahkan sebagai "lewah". Hal ini demikian kerana, akhiran -kan yang mengapit perkataan bincang telah pun mendukung makna tentang. Sehubungan dengan itu, apabila meN-...-kan digunakan bersama tentang, akan berlakulah unsur lewah yakni bunyinya begini; membincangkan (tentang) tentang... Pendek kata, terdapat dua pilihan yang boleh dipertimbangkan dalam pertuturan atau penulisan iaitu, sama ada:
  1. ...membincangkan isu Khurafat Moden...
  2. ...berbincang tentang isu Khurafat Moden...
Kesimpulannya, permasalahan penggunaan membincangkan tentang merupakan sesuatu yang lazim dalam kalangan masyarakat kita. Oleh sebab itu, marilah kita bersama berganding bahu, sehabis daya mencuba untuk memperbetulkan kekhilafan kita. Bak kata orang tua-tua, "Yang bulat tak datang bergolek, Yang pipih tak datang melayang." Renung-renungkanlah.
Gambar sekadar hiasan
Bicara Mata Hati: Sekadar dijadikan renungan bersama. Tidak berniat untuk mengaibkan mana-mana pihak. Apa yang pasti, kita sebagai manusia biasa tidak akan terlepas dari kekhilafan. Yang penting bagi kita, "Buang yang keruh, ambil yang jernih." 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

INGATAN TULUS IKHLASKU