Isnin, 14 Februari 2011

SITUASI: SESEDAP SEBUTAN

Salam sejahtera, 
Cuaca yang teramat panas di luar menyebabkan saya merasa haus. Sehubungan dengan itu, saya mengajak pelajar A dan B berkunjung ke deretan gerai yang letaknya berhadapan dengan kedai komputer BHL. Sewaktu sedang asyik menikmati segarnya air kelapa yang dibeli, fikiran saya menerawang jauh mengimbau semula insiden yang berlaku pada Jumaat, bertarikh 12 Februari 2011 sekitar pukul 10:29 malam. 

Ceritera sosiolinguistik kali ini bermula dengan penemuan yang mengejutkan sewaktu saya dan rakan mengunjungi sebuah gerai minuman. Salah sebuah gerai menawarkan pelbagai menu minuman yang unik yakni lain daripada yang lain! Walau bagaimanapun, yang berbeza hanya pada nama atau labelnya, bukan pada jenisnya. Antara nama atau label minuman yang masih utuh dalam lipatan ingatan saya ialah "bandung Kak Limah balik rumah", "jagung Nangkung" dan "laici susu Luna Maya"! Penjual yang menyewa tapak niaga tersebut telah menulis atau melabel setiap minuman dengan begitu jelas sehinggakan pandangan mata saya menjadi silau, seterusnya mencuit mata hati saya untuk berbicara dengan lebih lanjut berkenaan insiden tersebut. 

"Laici susu Luna Maya" merupakan salah satu daripada label minuman yang paling meninggalkan kesan dalam sanubari saya. Hal ini demikian kerana, meskipun pada dasarnya peniaga berkenaan barangkali tidak bermaksud untuk mempermainkan nama Luna Maya, akan tetapi, pemilihan label yang sedemikian rupa merupakan sesuatu yang sama sekali tidak wajar untuk dilakukan oleh seseorang individu yang mengetahui nilai sesebuah bahasa. Persoalan yang ingin saya timbulkan di sini ialah, apakah wajar bagi masyarakat kita menggunakan bahasa dengan sewenang-wenangnya yakni sesedap sebutan sahaja? Bagaimanakah nasib bahasa sekiranya penutur sesebuah bahasa itu berterusan menyalahgunakan bahasanya? Fikirkan sejenak wahai saudaraku.

Pada pandangan peribadi saya, perbuatan melabel minuman dengan nama "laici susu Luna Maya" merupakan sesuatu yang sama sekali tidak wajar khasnya dalam kalangan penutur natif bahasa Melayu kita. Hal ini demikian kerana, bahasa memainkan peranan yang maha besar dalam kehidupan kita sehari-harian. Barangkali bagi peniaga tersebut label yang digunakan adalah satu gurauan seterusnya melariskan jualan, akan tetapi, bagaimana dengan pihak yang terbaca dan menyalahtafsirkannya? Bukankah akan mengundang kontroversi lantaran label yang digunakan berunsur sindiran? Jika bahasa sedemikian rupa yang kita pilih, maka renung-renungkanlah di mana letaknya nilai bahasa Melayu sebagai bahasa komunikasi yang telah sekian lama masyhur martabatnya. Jika sindiran yang menjadi motif utama berbahasa, mengertikah peniaga berkenaan akan pepatah Melayu yang berbunyi "Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya?"

Sebagai kesimpulannya, tidak kira di mana atau apa jua bentuk perniagaan yakni urusan seharian yang melibatkan aktiviti memberi dan menerima perkhidmatan dijalankan, bahasa yang digunakan perlulah mengambil kira isu sensitif khasnya hati dan perasaan orang lain. Kiranya sekadar gurauan bagi kita, bagaimana dengan pihak yang terpampang namanya dalam label "gurauan" kita? Bangsaku, peliharalah ketertinggian nilai bahasamu. Janganlah kita menggunakan bahasa yang sesedap sebutan dan mengabaikan aspek penerimaan, kerana bahasa bukannya wadah untuk kita mengumpat mengeji sebaliknya medium bagi kita menyampaikan seribu satu kebaikan kepada yang membaca atau mendengarnya. 

Sekian, terima kasih.

Berat mata memandang...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

INGATAN TULUS IKHLASKU